Imagesaa.jpg
Lustrzanki cyfrowe (ang.DSLR, Digital Single Lens Reflex), których konstrukcja oparta jest na klasycznej lustrzance jednoobiektywowej gdzie błonę świątłoczułą zastąpiła duża matryca, o rozmiarach porównywalnych z pojedynczą klatką filmu małoobrazkowego 24 × 36 mm. W optycznym wizjerze widoczny jest obraz rzutowany na matówkę bezpośrednio z obiektywu aparatu poprzez uchylne lustro zasłaniające migawkę i matrycę. W momencie robienia zdjęcia lustro się unosi a światło kierowane jest na matrycę. Istotną zaletą lustrzanek jest możliwość wymiany obiektywów.

Podstawy FotografiiEdytuj

PRZYSŁONA

Przyslona.jpg

Otwór przysłony to wielkość regulowana prześwitu w obiektywie, limitującego ilość światła, jaka dociera do matrycy. Działanie przysłony przypomina działanie ludzkiego oka. Zwęża się gdy znajdujemy siew miejscu Jano naświetlonym. W słabym naświetleniu źrenica rozszerza się, gdy oko potrzebuje więcej światła.

Porada!

W fotografii często spotykamy sie z pojęciem przymykania przysłony. Oznacza ono, że przez obiektyw, wskutek zmniejszenia otworu przysłony, wpada mniejsza ilość światła.

Na przykład, zmieniając otwór przysłony z f/5.6 do f/8, w rzeczywistości przymykamy przysłonę o jeden stopień. Przeciwny efekt osiągniemy, otwierając przysłonę.

WARTOŚĆ ISO

Czulosci iso.jpg

ISO stanowi cyfrowe oznaczenie wrażliwości materiału fotograficznego na światło. Początkowo było ono używane dla określania czułości filmów. Ponieważ jednak aparaty cyfrowe korzystają z matryc, termin jest obecnie stosowany w odniesieniu do matryc. ISO określa, więc, jak czuła na padające światło jest matryca aparatu. Fotografowie używający filmu fotograficznego musieli zakładać nową rolkę za każdym razem, gdy potrzebowali innej czułości, użytkownicy aparatów cyfrowych mogą zaś błyskawicznie zmieniać wartość ISO dla poszczególnych klatek.

Porada!

Korzystając z wysokich wartości ISO- lub długich czasów naświetlenia- należy fotografować w formacie RAW, co w trakcie obróbki pozwoli zastosować bardziej efektywne narzędzia do redukcji szumu. Format JPG daje tu większą swobodę manewru.

JAKOŚĆ ŚWIATŁA

Imagesss.jpg

Fotografujący często mówią, o „jakości" światła, mając na myśli jego ostrość, ale tez intensywność i barwę. Na przykład, światło pochodzące ze słońca, lampy lub innego rodzaju punktowego źródła światła jest bardzo ostre, kontrastowe. Dla odmiany, światło rozproszone określa sie, jako miękkie i delikatne. Dlatego jakość światła ma ogromny wpływ na wygład uzyskanych zdjęć.

Porada!

Zazwyczaj najlepsza, jakość światła jest wtedy, gdy słonce znajduje sie nisko nad horyzontem. Nie tylko jego światło jest wtedy cieplejsze i bardziej miękkie, ale powstają tez długie cienie dodające obrazowi głębi. Dlatego właśnie warto pamiętać, ze najlepsze dla fotografii światło uzyskujemy, gdy nasz cię jest dłuższy niz. my sami.

Źródło:

Kurs Fotografowania - Zależności Przysłona - Migawka 0408:16

Kurs Fotografowania - Zależności Przysłona - Migawka 04

What is ISO or how to use ISO? Digital Photography Tutorial. Basic lesson for beginners11:51

What is ISO or how to use ISO? Digital Photography Tutorial. Basic lesson for beginners

Więcej z Fandomu